keskiviikko 23. helmikuuta 2011

Neulojan itseanalyysi

Tällainen näyttää kiertäneen laajalti. Minä bongasin sen kukkopillistä, ja päätin tehdä oman listan.

Merkitse lihavoimalla asiat, jotka olet tehnyt ja kursiivilla ne, joita suunnittelet joskus tekeväsi.

Olen neulonut:

- pyöröpuikoilla
- sukkapuikoilla
- sukkia (tai muita pieniä pyöröneuleita) yhdellä tai kahdella pyöröpuikolla
- itse kehräämääni lankaa
- jonkun muun kehräämää lankaa
- villaa
-puuvillaa
- pellavaa
- alpakkaa- kashimiria
- kamelinkarvalankaa
- silkkilankaa
- koiran- tai kissankarvalankaa (jostain syystä ajatuskin ällöttää)
- bambulankaa
- soijalankaa
- banaanilankaa
- tekokuituja
- itseraidoittuvaa / pätkärääkättyä lankaa
- kierrätettyä tai käytettyä lankaa
- metallilankaa (ainakin virkata)
- mallitilkkuja
- lapaset ranteesta kärkeen
- paidan
- villatakin
- huivin
- shaalin (viimeistään vanhainkodissa)
- hatun, myssyn, pipon
- sukat varresta kärkeen
- sukat kärjestä varteen (tosin käyttökelvottomat)
- rannekkeet / kämmekkäät / kädenlämmittimet
- lapaset kärjestä ranteeseen (mutta neulon jos täytyy)
- sormikkaat
- tossut
- säärystimet
- hihattimen, boleron, ponchon
- keskosille (mutta neulon jos tarve tulee)
- vauvalle
- lelun- tai nukenvaatteita
- Möbius-huivin tai vastaavan
- laukkuja (olen kyllä virkannut)
- koruja
- hiuskoruja
- pehmoleluja
- tyynyjä
- torkkupeiton / peiton
- lahjaksi
- lemmikeille
- verkkolehden mallin mukaan
- graffitin (neulonut kadulla tai kadulle jätettävän neuleen)
- häihin
- kotiin (tiskirätin joka ei toiminut, pannualustoja ja patakintaita joista tykkään)
- lomaneuleita
- taideneuleita
- aina oikeaa
- sileää
- palmikkoneuleita
- pitsineuleita
- intarsiaa
- kirjoneuletta
- norjalaisneuleita
- mallineuletta, jossa pudotettuja silmukoita
- mallineuletta, jossa on neulomatta nostettuja silmukoita
- mallineuletta, jossa on kierrettyjä silmukoita
- lyhennettyjä kerroksia
- napinläpiä
- i-cordia
- nyppyjä
- vohvelipoimutettua neuletta
- dominoneuletta
- konttineuletta
- tvåändsticking-tekniikalla
- nukitettua neuletta (mitä se on???)
- pintaneuletta
- helmien kanssa
- oikein ja nurin takaperin
- amerikkalaisella / englantilaisella tavalla (???)
- mannermaisella tavalla (???)
- vapaaneulontaa
- koneella
- neuleharpulla
Olen:
- luonut silmukat ristikkäin
- luonut silmukat italialaisella aloituksella
- parsinut/jäljitellyt silmukoita
- päätellyt silmukat ompelemalla
- leikannut neuletta (en varmaan ikinä tule uskaltamaan!)
Olen värjännyt lankaa:
-kasviväreillä
- Kool Aid-värillä
Olen huovuttanut
Olen:
- suunnitellut neuleita
- kirjoittanut neuleohjeen
- julkaissut neulekirjan
- neulonut saadakseni rahaa
- neulonut elääkseni
Olen osallistunut:
- yhteisneulontaan
- neuleolympialaisiin
- neulontaan julkisella paikalla
- hyväntekeväisyyteen
Olen opettanut:
- lasta neulomaan (ei oppinut... vielä)
- miehen neulomaan (mutta opettaisin, jos mies haluaisi oppia).
 
 Lista avasi ainakin itselleni paljolti sitä, millainen neulojana olen. Esimerkiksi en ole erityisen tekniikkaorientoitunut, mutta haluan oppia uusia tekniikoita päästäkseni johonkin tiettyyn lopputulokseen. Miellän itseni tarveneulojaksi, vaikka kuitenkin neulon ilokseni, oikeastaan lähes maanisesti. Vaikka olen neulonut paljon ja yllätyksekseni myös melko monipuolisesti, neulesivistyksessäni on pahoja aukkoja. Jotka aion vielä paikata. Neulojana(kin) muutun siis koko ajan. Täydellistä!

2 kommenttia:

heini kirjoitti...

Vaikka itselläni ei ole paljoakaan kokemusta vielä neulomisesta niin kuulostaa hyvälle tuo että voi paikantaa missä mennään ja huomata ja hoksata asioita. Mulle kuulostat tosi kokeneelle. Hienoa kun on vielä ovia avaamatta.

Minna kirjoitti...

Tuo viimeinen lause on hyvä; se on hienoa! Samoin se että tulin käyneeksi tällaisen minäni välisen kehityskeskustelun, se herätti yllättävän paljon ajatuksia vaikka kyse on vain neulomisesta.